دو هدف احتمالی برای جلوگیری از آسیب کبدی در NASH بررسی شد

 6فوریه 2020 - حدود 12 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده با استئاتوهپاتیت غیر الکلی(NASH)  زندگی می کنند. این بیماری یک وضعیت تهاجمی است که می تواند منجر به سیروز یا سرطان کبد شود. محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، پس از شناسایی یک مسیر مولکولی که موجب پیشرفت NASH و مرگ سلولهای کبدی می شود، توانستند در مدلهای موش مبتلا به NASH، ازآسیب های کبدی بیشتر جلوگیری کنند.

دکتر Alan Saltiel، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر انستیتوی دیابت و بهداشت متابولیکUC سن دیگو گفت: ما می دانیم که کبد چرب باعث ایجاد التهاب و زخم(اسکار) در کبد و پیشرفت آن به سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبدی می شود. آنچه که هرگز مشخص نشده است، ماشه ای است که امکان انتقال از التهاب مزمن به مرگ سلولی را می دهد. اکنون ما راهی برای متوقف کردن پیشرفت نارسایی کبدی در موش ها یافته ایم.

این سوئیچ، به گزارش محققان در نسخه ی آنلاین مجله ی Science در 7 فوریه 2020 ، سبب سرکوب آنزیمAMPK ، یکی از تنظیم کننده های اصلی هزینه ی انرژی و افزایش فعالیت caspase-6، آنزیم درگیر در آپوپتوز یا مرگ سلولی برنامه ریزی شده، می گردد.

وقتی فعالیت AMPK کم باشد، توانایی سلول در سوزاندن کالری کاهش می یابد و در نتیجه باعث ذخیره چربی می شود. محققان موش ها را با رژیم غذایی پرچرب تغذیه کردند و AMPK آنها را خاموش کردند ، آنها انتظار داشتند که وضعیت کبد چرب در موشها بدتر شود، اما چنین نشد، اما پیشرفت بهNASH  و نارسایی کبدی ادامه یافت.

دکتر Saltielگفت: ما شگفت زده شدیم كه دستکاری AMPK به طور چشمگیر سوخت و ساز بدن را آنگونه كه تصور می كردیم، تنظیم نمی كند، اما به نظر می رسد كه انتقال از كبد چرب به NASH و ازNASH  به مرگ سلولهای كبدی را تنظیم می کند. در این حالت، AMPK به عنوان یک سنسور عمل می کند، و مرگ سلولی را تحت نظارت دارد. هنگامی که فعالیت AMPK از دست می رود، مرگ سلولی بدون نظارت، ادامه می یابد. این موضوع نشان می دهد که AMPK فعالیت کاسپاز 6 را مسدود می کند، بنابراین وقتی فعالیت AMPK افت می کند، کاسپاز -6 ، رها شده به کار خود ادامه می دهد، و به عنوان یک سیگنال مرگ برای سلولهای کبدی عمل می کند.

با این درک جدید از نقش های AMPK و  caspase-6، محققان از یک فعال کننده AMPK که فعالیت کاسپاز 6 را کاهش می دهد، استفاده کردند. اگرچه این کار کبد چرب را بهبود نبخشید، اما از پیشرفت بیماری کبد چرب به NASH و متعاقبا مرگ سلولهای کبدی جلوگیری نمود. همین نتیجه هنگامی رخ داد که محققان از مهار کننده ی کاسپاز -6 استفاده کردند.

دکتر Saltiel گفت: میزان کاسپاز -6 در هر دو مدل موش و نمونه های گرفته شده از بیماران مبتلا بهNASH ، بالا بود. مطالعه ی ما دو هدف احتمالی را برای قرار دادن ترمزهایی بر روی آسیب های کبدی بیشتر مشخص کرد. فعال کننده ی AMPK و مهار کننده های کاسپاز -6 ، هر دو از مسیر مولکولی که منجر به مرگ پایدار سلولهای کبدی می شود، جلوگیری کردند.

هم اکنون این تیم برای آزمایش بیشتر، در حال تولید مهار کننده های کاسپاز 6 می باشد.

 بیماریNASH ، باعث التهاب و اسکار در کبد می شود. با گذشت زمان، این امر می تواند منجر به سخت شدن دائمی بافت کبد، که آخرین مرحله ی بیماری کبدی است(سیروز)، گردد. در زمان بروز سیروز، کبد دیگر قادر به انجام عملکردهای طبیعی خود نیست، که می تواند باعث بیماری جدی و مرگ شود. در حالی که NASH شبیه به بیماری کبد الکلی است، اما NASH در افرادی که مشروبات الکلی نمی نوشند یا به مقدار بسیار کم می نوشند، رخ می دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200206/Study-identifies-two-possible-targets-to-halt-liver-damage-in-NASH.aspx